Obowiązek wniesienia opłat wynikających z tzw. Ustawy Anty-Plastikowej

Przypominamy, że do 15 marca przedsiębiorcy wprowadzający produkty objęte tzw. Ustawą Anty-Plastikową, po raz pierwszy będą musieli wpłacić opłatę producencką i opłatę na publiczne kampanie edukacyjne oraz przekazać opłatę konsumencką i złożyć pierwsze pełne sprawozdanie w BDO.

Nowe przepisy związane z wejściem w życie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw dotyczą głównie przedsiębiorców z branży gastronomicznej, którzy oferują produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. W Polsce regulacje obowiązują już od 24 maja 2023 roku.

Część z przepisów ustawy jest już realizowana przez przedsiębiorców, m.in. pobieranie opłat od klientów za kubki na napoje lub pojemniki na żywność, wycofanie z rynku niektórych produktów czy zapewnienie opakowań alternatywnych.

W zbliżającym okresie rozliczeniowym przedsiębiorcy objęci nowymi przepisami zobowiązani są do:

  • przekazania opłaty producenckiej lub opłaty konsumenckiej,
  • wniesienie opłaty na publicznie kampanie edukacyjne,
  • złożenie rocznego sprawozdania w BDO wraz z informacją o należnej opłacie SUP.

Należyte opłaty należy wnieść na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego.

 

CZYM RÓŻNI SIĘ OPŁATA KONSUMENCKA OD OPŁATY PRODUCENCKIEJ?

Opłata konsumencka jest doliczana do ceny produktu i pobierana bezpośrednio od klientów podczas zakupu. Przedsiębiorca jedynie przekazuje ją dalej, więc nie ponosi jej ekonomicznego ciężaru. Natomiast podmioty wprowadzające na rynek tzw. produkty SUP mają obowiązek ponosić coroczną opłatę na pokrycie kosztów zbierania, uprzątania i transportu odpadów, w związku z czym rozliczenia i opłacenia opłaty producenckiej.

 

KTO POWINIEN WNIEŚĆ OPŁATĘ PRODUCENCKĄ I ILE WYNOSI OPŁATA?

Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych tj.:

  1. pojemniki na żywność, tj. pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
            • przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
            • zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
            • gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
        - w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność,
  2. paczki i owijki wykonane z elastycznych materiałów, zawierające żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki,
  3. pojemniki na napoje o pojemności do trzech litrów, pojemniki stosowane do przechowywania napojów, takie jak butelki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, oraz wielomateriałowe opakowania na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, z wyłączeniem szklanych lub metalowych pojemników na napoje, których zakrętki i wieczka są wykonane z tworzyw sztucznych,
  4. kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka,
  5. lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego w rozumieniu art. 8 pkt 15a lit. a ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
  6. chusteczki nawilżane, tj. uprzednio nawilżone chusteczki przeznaczone do higieny osobistej i uprzednio nawilżone chusteczki do użytku domowego,
  7. balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które nie są rozprowadzane wśród konsumentów,
  8. Wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa
    sztuczne, sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi,

Stawki opłat:

0,10 zł/kg - dla każdego rodzaju wprowadzonego do obrotu produktu, wymienionego w pkt. 1 – 5

0,01 zł/szt. - oddzielnie dla każdego rodzaju wprowadzonego do obrotu produktu, wymienionego w pkt. 6 – 8

 

KTO POWINIEN WNIEŚĆ OPŁATĘ KONSUMENCKĄ I ILE WYNOSI OPŁATA?

Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną tj.:

  1. kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka;
  2. pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
            • przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
            • zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
            • gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
        - w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

 

Stawki opłat:

0,20 zł/szt. - kubki na napoje

0,25 zł/szt. - pojemniki na żywność

Uwaga! Przedsiębiorcy wnoszą pobraną opłatę na rachunek prowadzony przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce jej pobrania.

 

KTO POWINIEN WNIEŚĆ OPŁATĘ NA PUBLICZNE KAMPANIE EDUKACYJNE I ILE WYNOSI OPŁATA?

Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu:

  1. wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi,
  2. chusteczki nawilżane, tj. uprzednio nawilżone chusteczki przeznaczone do higieny osobistej i uprzednio nawilżone chusteczki do użytku domowego,
  3. balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które nie są rozprowadzane wśród konsumentów,
  4. lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego w rozumieniu art. 8 pkt 15a lit. a ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
  5. podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów,
  6. narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne.


Stawki opłat:

0,05 zł/kg - lekkie torby na zakupy oraz narzędzia połowowe

0,01 zł/10 szt. - wyroby tytoniowe z filtrami i filtry

0,01 zł/szt. - chusteczki nawilżane, balony, podpaski, tampony oraz aplikatory do tamponów

Uwaga!

  • Dla wyrobów tytoniowych z filtrami ustawa przewiduje wyłącznie możliwość wniesienia środków na rachunek właściwego Urzędu Marszałkowskiego w ramach spełnienia tego obowiązku.
  • Nie finansuje się publicznych kampanii edukacyjnych, jeśli wysokość opłaty nie przekracza 10 zł.
  • Realizacja obowiązku PKE przez podmiot zewnętrzny nie zwalnia Przedsiębiorcy (producenta) z obowiązku złożenia sprawozdania przez system BDO w tym zakresie.

 

Dyrektywa SUP, oprócz regulacji dotyczących jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych, wprowadza także ograniczenia dla narzędzi połowowych z tworzyw sztucznych ze względu na ich istotny wpływ na zanieczyszczenie mórz i oceanów.

Wprowadzający do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne jest obowiązany do finansowania kosztów selektywnego zbierania narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierające tworzywa sztuczne, które zostały dostarczone do przedsiębiorców prowadzących portowe urządzenia do odbioru odpadów lub do przedsiębiorców prowadzących inne równoważne systemy zbierania, oraz finansowania kosztów ich transportu i przetwarzania.

Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorca, który jest wprowadzającym do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne, jest obowiązany do osiągania minimalnego rocznego poziomu zbierania narzędzi połowowych stanowiących odpady. Wskaźniki te określono w art. 8d ust. 3 do ustawy.

Minimalny roczny poziom zbierania jest obliczany jako stosunek masy zebranych w danym roku narzędzi połowowych stanowiących odpady do masy narzędzi połowowych wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym. Natomiast, w przypadku przedsiębiorcy, który w poprzednim roku kalendarzowym nie wprowadził do obrotu narzędzi połowowych - do masy produktów wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym.

Masę zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierających tworzywa sztuczne ustala się podstawie zaświadczenia, sporządzanego przez prowadzącego portowe urządzenia do odbioru odpadów lub prowadzącego inne równoważne systemy zbierania. Zaświadczenie, za cały rok kalendarzowy, jest sporządzane na wniosek wprowadzającego do obrotu narzędzia połowowe, złożony za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO do końca lutego następnego roku kalendarzowego. Zaświadczenie jest sporządzane za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO.

Rozliczenie obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania następuje na koniec roku kalendarzowego, a przedsiębiorcy, którzy go nie wykonali, są zobligowani do wniesienia opłaty produktowej, liczonej jako iloczyn stawki opłaty i różnicy pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem zbierania, przeliczonej na wielkość wyrażoną w masie. Wpłaty należy dokonać najpóźniej do 31 marca.

Zapraszamy do zapoznania się z grafiką informacyjną „Jakie opłaty wprowadza ustawa Anty-Plastikowa?”, która w przystępny sposób przedstawia podział opłat w zależności od rodzaju produktów.
 

Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w realizacji obowiązków serdecznie zapraszamy do kontaktu biuro@reeko.pl lub 22 299 21 01.