Przypominamy, że do 15 marca przedsiębiorcy wprowadzający produkty objęte tzw. Ustawą Anty-Plastikową, po raz pierwszy będą musieli wpłacić opłatę producencką i opłatę na publiczne kampanie edukacyjne oraz przekazać opłatę konsumencką i złożyć pierwsze pełne sprawozdanie w BDO.
Nowe przepisy związane z wejściem w życie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw dotyczą głównie przedsiębiorców z branży gastronomicznej, którzy oferują produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. W Polsce regulacje obowiązują już od 24 maja 2023 roku.
Część z przepisów ustawy jest już realizowana przez przedsiębiorców, m.in. pobieranie opłat od klientów za kubki na napoje lub pojemniki na żywność, wycofanie z rynku niektórych produktów czy zapewnienie opakowań alternatywnych.
W zbliżającym okresie rozliczeniowym przedsiębiorcy objęci nowymi przepisami zobowiązani są do:
Należyte opłaty należy wnieść na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego.
CZYM RÓŻNI SIĘ OPŁATA KONSUMENCKA OD OPŁATY PRODUCENCKIEJ?
Opłata konsumencka jest doliczana do ceny produktu i pobierana bezpośrednio od klientów podczas zakupu. Przedsiębiorca jedynie przekazuje ją dalej, więc nie ponosi jej ekonomicznego ciężaru. Natomiast podmioty wprowadzające na rynek tzw. produkty SUP mają obowiązek ponosić coroczną opłatę na pokrycie kosztów zbierania, uprzątania i transportu odpadów, w związku z czym rozliczenia i opłacenia opłaty producenckiej.
KTO POWINIEN WNIEŚĆ OPŁATĘ PRODUCENCKĄ I ILE WYNOSI OPŁATA?
Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych tj.:
Stawki opłat:
0,10 zł/kg - dla każdego rodzaju wprowadzonego do obrotu produktu, wymienionego w pkt. 1 – 5
0,01 zł/szt. - oddzielnie dla każdego rodzaju wprowadzonego do obrotu produktu, wymienionego w pkt. 6 – 8
KTO POWINIEN WNIEŚĆ OPŁATĘ KONSUMENCKĄ I ILE WYNOSI OPŁATA?
Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną tj.:
Stawki opłat:
0,20 zł/szt. - kubki na napoje
0,25 zł/szt. - pojemniki na żywność
Uwaga! Przedsiębiorcy wnoszą pobraną opłatę na rachunek prowadzony przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce jej pobrania.
KTO POWINIEN WNIEŚĆ OPŁATĘ NA PUBLICZNE KAMPANIE EDUKACYJNE I ILE WYNOSI OPŁATA?
Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu:
Stawki opłat:
0,05 zł/kg - lekkie torby na zakupy oraz narzędzia połowowe
0,01 zł/10 szt. - wyroby tytoniowe z filtrami i filtry
0,01 zł/szt. - chusteczki nawilżane, balony, podpaski, tampony oraz aplikatory do tamponów
Uwaga!
Dyrektywa SUP, oprócz regulacji dotyczących jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych, wprowadza także ograniczenia dla narzędzi połowowych z tworzyw sztucznych ze względu na ich istotny wpływ na zanieczyszczenie mórz i oceanów.
Wprowadzający do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne jest obowiązany do finansowania kosztów selektywnego zbierania narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierające tworzywa sztuczne, które zostały dostarczone do przedsiębiorców prowadzących portowe urządzenia do odbioru odpadów lub do przedsiębiorców prowadzących inne równoważne systemy zbierania, oraz finansowania kosztów ich transportu i przetwarzania.
Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorca, który jest wprowadzającym do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne, jest obowiązany do osiągania minimalnego rocznego poziomu zbierania narzędzi połowowych stanowiących odpady. Wskaźniki te określono w art. 8d ust. 3 do ustawy.
Minimalny roczny poziom zbierania jest obliczany jako stosunek masy zebranych w danym roku narzędzi połowowych stanowiących odpady do masy narzędzi połowowych wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym. Natomiast, w przypadku przedsiębiorcy, który w poprzednim roku kalendarzowym nie wprowadził do obrotu narzędzi połowowych - do masy produktów wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym.
Masę zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierających tworzywa sztuczne ustala się podstawie zaświadczenia, sporządzanego przez prowadzącego portowe urządzenia do odbioru odpadów lub prowadzącego inne równoważne systemy zbierania. Zaświadczenie, za cały rok kalendarzowy, jest sporządzane na wniosek wprowadzającego do obrotu narzędzia połowowe, złożony za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO do końca lutego następnego roku kalendarzowego. Zaświadczenie jest sporządzane za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO.
Rozliczenie obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania następuje na koniec roku kalendarzowego, a przedsiębiorcy, którzy go nie wykonali, są zobligowani do wniesienia opłaty produktowej, liczonej jako iloczyn stawki opłaty i różnicy pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem zbierania, przeliczonej na wielkość wyrażoną w masie. Wpłaty należy dokonać najpóźniej do 31 marca.
Zapraszamy do zapoznania się z grafiką informacyjną „Jakie opłaty wprowadza ustawa Anty-Plastikowa?”, która w przystępny sposób przedstawia podział opłat w zależności od rodzaju produktów.
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w realizacji obowiązków serdecznie zapraszamy do kontaktu biuro@reeko.pl lub 22 299 21 01.