Dyrektywa SUP - finansowanie publicznych kampanii edukacyjnych

Dyrektywa SUP - finansowanie publicznych kampanii edukacyjnych (PKE) przez przedsiębiorców wprowadzających do obrotu od 1 stycznia 2024r.

 

Przypominamy, że wśród dod. obowiązków, które pojawiły się po wdrożeniu Dyrektywy SUP od 1 stycznia 2024r. zgodnie z art. 11b u.o.p. jest m.in. finansowanie publicznych kampanii edukacyjnych przez przedsiębiorców będących producentami lub importerami wprowadzającymi do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Jednocześnie u.o.p. zobowiązuje przedsiębiorcę obowiązanego do finansowania publicznych kampanii edukacyjnych do złożenia sprawozdania o przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych w ramach rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 73 ust. 1 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach - dalej u.o. 

 

Produkty, których dotyczy ten obowiązek, wymienione zostały w punktach 5-9 załącznika 10 do Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (dalej: „Ustawa produktowa”). Opłata na PKE wyliczana jest w zupełnie inny sposób niż w przypadku opakowań wprowadzanych na rynek krajowy. Opłata na PKE to iloczyn stawki i masy/sztuk wprowadzonych do obrotu w danym roku produktów SUP.

Stawki wynoszą:

  • wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne - 0,01 zł /10 szt (sztuka - opakowanie detaliczne jednostkowe)
  • chusteczki nawilżane - 0,01 zł/sztuka (szuka - opakowanie detaliczne jednostkowe)
  • balony - 0,01 zł/sztuka
  • lekkie torby na zakupy z tworzyw sztucznych - 0,05 zł/kg
  • podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów - 0,01 zł/szt (sztuka - opakowanie detaliczne jednostkowe)
  • narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne - 0,05 zł/kg

 

UWAGA!

Dla wyrobów tytoniowych z filtrami ustawa przewiduje wyłącznie możliwość wniesienia środków na rachunek właściwego Urzędu Marszałkowskiego w ramach spełnienia tego obowiązku.

W przypadku pozostałych produktów obowiązek PKE można realizować na 3 sposoby:

  1. samodzielnie, np. informowanie konsumentów przy pomocy ulotek, lub za pośrednictwem środków masowego przekazu o szkodliwym wpływie na środowisko wynikającym z niewłaściwego postępowania z odpadami powstałymi z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne, a także zachęcania konsumentów do selektywnego zbierania odpadów powstałych z tych produktów;
  2. zlecenie przeprowadzanie PKE podmiotowi zewnętrznemu, np. Organizacji Odzysku Opakowań;
  3. wpłacenie wyliczonych środków na konto właściwego Urzędu Marszałkowskiego.

Realizacja obowiązku PKE przez podmiot zewnętrzny nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku złożenia sprawozdania przez system BDO w tym zakresie.

Przedsiębiorca nie ma obowiązku finansowania PKE jeżeli wysokość wyliczonej opłaty nie przekracza 10 zł w danym roku kalendarzowym.